De basis van SEO (Search Engine Optimalization)

Wereldwijd wordt er elke seconde zo ongeveer 40.000 keer gezocht op Google. Op jaarbasis zijn dit 1,2 biljoen(!) zoekopdrachten. Je zou denken dat iedereen hierop inspeelt, maar de zeer effectieve en goedkope manier van zoekmachinegebruik SEO wordt nog altijd onderschat.

SEO in het kort

Aan de andere kant van SEO staat SEA, oftewel Search Engine Advertising. In feite zijn dit de gesponsorde links die bovenaan komen bij het zoeken naar een bepaald gegeven. Direct onder de SEA-links komen de SEO-links. Deze hoeven niet gesponsord te zijn, maar zijn geoptimaliseerd op basis van de woorden die op de desbetreffende site staan. Dit noemt men ook wel de organische zoekresultaten. Vele strategieën kunnen er dus voor zorgen dat jouw pagina zo hoog mogelijk komt. Maar waar moet je dan op letten?

Zoekwoorden

Dit is uiterst belangrijk bij het optimaliseren van de zoekmachine. Hiervoor dient eerst onderzoek gedaan te worden naar welke zoekwoorden het meest effectief zijn. Hiervoor zijn meerdere programma’s te gebruiken, maar het is ook mogelijk om zelf een woord in de zoekbalk in te vullen en te kijken welke woorden volgen. Dit zijn namelijk de populaire zoekopdrachten. Wanneer de juiste zoekwoorden zijn gevonden, wordt aangeraden dit aan het begin van de titel te zetten, of drie á vier keer in de tekst. Meer dan dit aantal is niet meer doeltreffend. Een titel mag daarnaast maximaal uit 77 karakters bestaan. Bij meer dan 77 karakters wordt de titel niet meer verwerkt door Google.

Metaomschrijving

Onder een standaard link bij de zoekresultaten staat een korte omschrijving van de tekst die je zult aantreffen op de site. In feite kan dit gezien worden als een soort advertentie voor je site. Hoe aantrekkelijker deze twee á drie zinnen zijn, hoe sneller de zoekende internetgebruiker op de link zal klikken.

URL

Google kijkt naar de URL bij het invullen van de zoekresultaten. Daarom is het verstandig om de zoekwoorden ook in de URL te verwerken. Hierdoor laat je Google weten wat de inhoud is van de pagina wat ten goede komt van de positie. Dit is ook voordelig wanneer de link wordt geplaatst op een andere plek op het internet, omdat men direct kan zien aan de zoekwoorden waar de pagina over gaat.

Online marketing bureau

Mocht je zelf te weinig verstand hebben van de digitale wereld, of heb je simpelweg geen zin om je te verdiepen in deze manier van marketen? Dan kan je altijd nog een online marketing bureau inzetten. Deze ondernemingen zijn er speciaal voor strategieën zoals een SEO-strategie. Ze zullen samen met jou bespreken wat er veranderd moet worden en waar je rekening mee moet houden om daarmee zo effectief mogelijk gevonden te worden.

Geef een reactie